Het jaar 2021 was er een waarin soms alles, en soms niets mogelijk leek. Toch konden we gelukkig een aantal mooie evenementen en activiteiten organiseren, bijdragen aan de citymarketing én toegankelijkheid van Nijmegen in coronatijd. Dank voor de grote flexibiliteit en wendbaarheid van al onze samenwerkingspartners om dit met elkaar mogelijk te maken!
Ook intern was het een roerig jaar, met het vertrek van een aantal medewerkers, waaronder de projectdirecteur. We zijn hier met elkaar sterker uitgekomen, en richten ons met een plattere organisatie en meer verbinding en samenwerking op nieuwe kansen in Nijmegen. Dat die er meer dan voldoende zijn blijkt uit onze opdrachtenportefeuille van dit coronajaar:
Vierdaagsefeesten kon opnieuw niet doorgaan vanwege de pandemie. Wel brachten we sfeer in de stad met aankleding van de terrassen en heuse fotoborden. De fotoborden werden gesponsord door de Vierdaagsefeesten Ambassadorsclub, die het afgelopen jaar een groei doormaakte van 8%. Ook promootten we wat er wél kon plaatsvinden in de derde week van juli, en lanceerden we samen met de Nijmeegse Brouwers het eerste Vierdaagsefeestenbiertje. Deze was halverwege de week al uitverkocht, en smaakte duidelijk naar meer!
Voor het Huis voor de Binnenstad verbeterden we de stadsbeleving, onder meer met het nieuwe Burendagontbijt, een stadswandeling in Het Eigen Kwartier en het Huis van Sinterklaas. Afhankelijk van de geldende coronamaatregelen zorgden we voor posters en banners om je te informeren, vloerstickers om makkelijk afstand te houden, paraplu’s om buiten droog te blijven bij het wachten, een toiletwagen voor hoge nood tijdens de horecasluiting, click & collect uithangborden om je bestellingen op te halen en zelfs gratis lokale pakketbezorging toen alles dicht was. Met de lancering van de Lokale Bon, in te wisselen bij bijna 100 locaties, stimuleerden we het winkelen bij Nijmeegse ondernemers.
Om het bezoekers en horeca makkelijker te maken, gaven we polsbandjes uit bij checkpoints. Zo kon je met één coronacheck een hele avond uit in het centrum van Nijmegen. Onze werkzaamheden voor het Coronatestpaviljoen XL in Lent sloten we dit jaar af en droegen we over.
Voor én met ROC-studenten maakten we een Intro-app met spellen door de binnenstad. De ideale manier voor nieuwe studenten om elkaar en de stad te leren kennen, en een uitdagende opdracht voor ouderejaars om dit met ons te ontwikkelen. Naast deze ROC City Game verzorgden we exposure voor gemeente Nijmegen op de studentenintromarkten, onder meer met een photobooth en fijne give-aways zoals een Into Nijmegen tote bag.
We ondersteunden bij de voorbereidingen en promotie van het Lifeport Festival Circulair van RVN@ Circulaire Raad, om innovatie aan te jagen, netwerken te verbinden en ontwikkelkracht in de regio Rijk van Nijmegen te bundelen. Het innovatiefestival moest wegens de aanhoudende coronapandemie worden verzet naar 2022.
De stadsslogan Old City, Young Vibe was niet te missen in de stad, onder meer met een postercampagne om de uitagenda van Into Nijmegen te promoten, baniervlaggen, tasjes, evenementborden et cetera. Nijmegenaren vroegen wij met een online winactie naar wat ‘Old city, young vibe’ voor hen betekent. In de rest van het land werden bezoekers uitgenodigd om in de herfstvakantie naar Nijmegen te komen, met een videocampagne op grote treinstations en busbestickering in de wijde omgeving.
Stadsroute Walk of the Town kwam tot leven tijdens een dag voor dans, theater, expo & show langs de lijn. Vele al dan niet spontane bezoekers genoten van een uitnodigend en divers programma, vol ballerina’s, skateboarders, muzikanten en hiphoppers, rondleidingen, uitleg en binnenkijken bij locaties langs de route. Ook verzorgden we nieuwe plattegrondborden en scanborden bij de kunstwerken van Walk of the Town.
Namens de gemeente lieten we de stad weten dat we op de Unesco Werelderfgoedlijst staan: met baniervlaggen op strategische locaties, borden langs de invalswegen en speciale tote bags met het prachtige Romeinse masker uit Nijmegen.
In totaal hebben we, ondanks een aantal annuleringen wegens de coronapandemie, toch 13 campagnes mogen verwezenlijken met onze baniermasten, van Popronde tot Radboud Reflects, van Museum Het Valkhof tot InScience en van Go Short tot Schemerlicht Festival.
We onderzochten de mogelijkheden voor kruisbestuiving tussen het Nijmeegs en Arnhems cultureel publiek, voor de Proeftuin Publiekskennis. Ook al stuitten we op een aantal praktische problemen, de eerste stappen tot verdere samenwerking om het publieksbereik te vergroten, werden gezet.
We sloten het jaar af met de Nijmeegse Winterweken. Ook al kon het binnenprogramma in de Stevenskerk op het laatste moment toch niet doorgaan, we waren voorbereid en zorgden ervoor dat veel Nijmegenaren toch de sfeer van de feestdagen konden beleven tijdens het lopen van de lichtjesroute, met 8 prachtige lichtsculpturen. De gekopppelde kidsroute en quiz-app voor (jong)volwassenen waren enorm populair. Wegens de winkelsluiting mochten de lichtsculpturen uiteindelijk 6 weken blijven staan!
Omdat we als stichting zonde winstoogmerk opereren vanuit een maatschappelijk oogpunt, maken we ons jaarlijks met onze partners hard voor een project met maatschappelijke ambities, met meerwaarde voor de stad. Dit jaar was dat het CultuurCadeau: professionele Nijmeegse cultuurmakers werden ingehuurd en gevraagd om een optreden, voorstelling of workshop te verzorgen voor hen die wel een oppepper konden gebruiken. De CultuurCadeaus werden georganiseerd samen met RotaryClub Rijk van Nijmegen / Nijmegen Klinkt en Lindenberg Cultuurhuis, en mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van onze partners Rabobank Rijk van Nijmegen, Poelmann van den Broek Advocaten en Stichting Vlegel.