Huis voor de binnenstad

In opdracht van Huis voor de binnenstad verzorgen wij projectcoördinatie voor de Nijmeegse Binnenstad. Stichting Huis voor de Binnenstad stelt zich ten doel meer bezoek aan de binnenstad te realiseren. Dit kan komen vanuit meer bezoekers (ook vaker of langer) maar ook uit (meer) inwoners. Primair gaat daarbij de aandacht uit naar het economisch belang voor de binnenstad, dus bezoek waarbij bestedingen gedaan worden bij ondernemers in cultuur, horeca en retail en evenementen. Hier dragen we vanuit ACBN aan bij door de citymarketing van de binnenstad te coördineren, wensen op te halen bij de ondernemers en deze om te zetten naar uitvoering.

Winkelen in coronatijd

Om de bezoekers van de Nijmeegse binnenstad veilig én klantvriendelijk te kunnen blijven ontvangen in coronatijd, ontwikkelden we een serie posters met coronamaatregelen die de winkeliers op hun deur kunnen hangen. Tevens kwamen er stickers om anderhalve meter afstand te kunnen houden en paraplu’s voor hen die daardoor buiten de winkels moeten wachten. Ook zorgden we voor de plaatsing van een openbaar toilet in de tijd dat de horeca gesloten is en dranghekdoeken om rekening met elkaar te houden. Door de ‘click & collect’ uithangborden, is duidelijk bij welke winkels je je bestelling kunt afhalen.

Koopzondagen, winkelopeningstijden en meer

In 2017 werd duidelijk dat publiek niet bekend was met het feit dat de winkels elke zondag geopend kunnen zijn in het centrum van Nijmegen. Daarbij was het ook onduidelijk welke winkels dan open of dicht zijn. De vraag vanuit ondernemers was om hier meer over te communiceren, met als doel meer bezoekers op zondag in centrum Nijmegen.

We deden een klein onderzoek; wie moeten we informeren, waar vinden we hun en hoe kunnen we hun bereiken. Uiteindelijk kozen we om via centrumnijmegen.nl (nu intonijmegen.com) en de winkeldeuren te communiceren, gericht op ieders persoonlijke openingstijden rond koopzondagen. Door extra inzet van de herkenbare uitingen in iedere etalagewinkel is er meer bekendheid ontstaan. Wist je dat in 2017 iedere maand gemiddeld 10.000 bezoekers op de site de pagina over “koopzondagen” bezoeken voor meer informatie?

Om samen met ondernemers deze boodschap richting bezoekers helder te maakten een koopzondag campagne. Met een succesvol resultaat: inmiddels weten zoveel bewoners en bezoekers waar ze de juiste informatie kunnen vinden dat de campagne na 1,5 jaar geslaagd was.

Evenementen

Onder andere Sinterklaas en de kerstperiode zijn belangrijk voor de ondernemers in Nijmegen. In samenwerking met andere Nijmeegse bedrijven zoals Agency X en Stichting Intocht Sint Nicolaas Nijmegen vieren we Sinterklaas groots in Nijmegen. Vanuit ACBN coördineren we het geheel, we zorgen ervoor dat de organisaties elkaar weten te vinden, samenwerken en elkaar versterken. Vervolgens zorgen we ervoor dat bezoekers alle informatie over de activiteiten op één plek kunnen vinden. En we streven naar uitbreiding van het Huis van Sinterklaas zodat de hele binnenstad ondergedompeld is in dit traditionele en gezellige kinderfeest!

Tijdens de kerstvakantie is het jaarlijks druk in het centrum van Nijmegen. In een begin stadium organiseerde ACBN de Mariken Winterfeesten. Sinds 2018 organiseren we de Nijmeegse Winterweken in de Stevenskerk. In 2018 een succesvolle start, in 2019 werd de Nijmeegse Winterweken een nog groter succes. In 2020 kon wegens corona het binnenprogramma niet doorgaan, maar verrijkten we de stad met o.a. prachtige lichtobjecten en een sprookjesroute. Meer informatie over de Nijmeegse Winterweken vindt u onder het evenement ‘Nijmeegse Winterweken’ op deze website.

Nijmeegse Winterweken

Duurzaam ondernemen

Toen Nijmegen werd bekroond tot European Green Capital ontstond al snel de vraag naar informatie over duurzame ondernemingen. Voor Huis voor de Binnenstad maakten we daarom al deze locaties inzichtelijk. Om de informatie handzaam en eenvoudig in beeld te brengen voor publiek maakten we een digitale en fysieke plattegrond van de binnenstad waarop duurzame ondernemingen, producten en activiteiten van centrum Nijmegen werden uitgelicht.

Ook overtuigden we ondernemers ervan dat een deur gesloten houden niet klant onvriendelijk is en wél goed voor het milieu. Middels een communicatiecampagne overtuigden we de ondernemers en informeerden we bezoekers dat ondernemingen hun deur gesloten houden en toch geopend zijn. ‘We save energy, we close the door’.