Over ons

ACBN realiseert evenementen, projecten en marketingcampagnes met een maatschappelijke impact in de regio van Nijmegen. Beeldbepalende activiteiten in de openbare ruimte die bijdragen aan de citymarketing is een van onze specialiteiten.

Waarom doen we dat?

We houden van Nijmegen. We willen de stad en haar omgeving versterken, nog steviger op de kaart zetten en haar belangen dienen. Dat betekent dat de stad altijd meerwaarde zal ervaren van wat wij doen. Als stichting zonder winstoogmerk, zetten we bovendien jaarlijks samen met onze partners een aantal maatschappelijke ambities centraal.

Hoe doen we dat?

We werken voor en mét de stad: we brengen de expertise en het omvangrijke regionale en landelijke netwerk van Vierdaagsefeesten mee. Daarbij staan we voor duurzaamheid en kwaliteit en streven we naar 100% transparantie. Hierbij hoeven we zelf niet op de voorgrond te staan: we blijven graag op de achtergrond als organisator en laten de stad en/of het evenement zelf schitteren.

Voor wie doen we dat?

We werken zowel voor de overheid als culturele en andere non-profit organisaties of commerciële partijen. Een gezamenlijke intrinsieke waarde vinden wij essentieel: creëer je met jouw project geen maatschappelijke impact, dat ben je bij ons niet aan het juiste adres, óf zorgen wij ervoor dat dat wel gebeurt!

Wie zijn wij?

We zijn een klein, jong en fris team, onder leiding van een directeur bestuurder. We zijn een echte projectorganisatie van ongeveer 10 medewerkers, in vaste dienst of freelance aan ons verbonden. Zo nodig breiden we de organisatie uit met een vast team betrokken samenwerkingspartners: ervaren freelancers die ons DNA delen.

Wie zijn wij?

(Inter)nationaal

We zijn als een vis in het water in Nijmegen en omgeving. We kennen de belangen, de mogelijke leveranciers en de stakeholders. Ons netwerk voor de werving van partners, activaties en exposanten is in ieder geval ook nationaal en soms zelfs internationaal georiënteerd. 

Onafhankelijke stichting

ACBN Evenementenbureau Nijmegen is een onafhankelijke stichting en geen commercieel bedrijf. Dat betekent niet dat wij het belang van commercialiteit niet inzien, sterker nog: wij geloven dat juist wanneer een evenement financieel gezond is, structureel kan worden bijgedragen aan de kwaliteit ervan. We staan hierbij voor een integere afweging tussen de kwaliteit, de commercialiteit en het uiteindelijke resultaat.

Het ontstaan

ACBN Evenementenbureau is opgericht in 1966, in eerste instantie als Actie Comité Binnenstad Nijmegen, later werd de ‘f’ toegevoegd aan de naam en ontstond Actief Comité Binnenstad Nijmegen. Het was een overkoepelend orgaan van alle, al dan niet al bestaande, straatcomités, met als doelstelling ‘aandacht te schenken aan het behoud van de Nijmeegse binnenstad als shopping center’. Deze belangenvereniging van de Nijmeegse middenstand mobiliseerde in 1969, onder voorzitterschap van Nico Grijpink, de Nijmeegse winkeliers tot hun medewerking aan een evenement rondom de 4-Daagse wandelmarsen: de Zomerfeesten werden geboren.

Ruim 50 jaar later is het zwaartepunt van het ACBN Evenementenbureau nog steeds het organiseren van de Zomerfeesten, inmiddels Vierdaagsefeesten geheten. Een grootschalig, succesvol evenement dat niet meer weg te denken is uit Nijmegen! Wegens de omvangrijkheid van het evenement, hebben wij inmiddels een aparte stichting opgericht voor de Vierdaagsefeesten, die onder Stichting ACBN Evenementenbureau valt. En richten we ons met ACBN Evenementenbureau op nog veel méér dan alleen Vierdaagsefeesten.

Contact

[instagram-feed background=#ffffff]