Old city, young vibe

De citymarketing van Nijmegen heeft twee speerpunten: Oudste & Bruisende stad en Health & High Tech. De twee speerpunten delen The Good Life als gemeenschappelijke noemer: Health & High Tech ontwikkelt producten en diensten die bijdragen aan het goede leven, niet alleen bezien vanuit de medische wetenschap of techniek, maar ook vanuit de ethische, filosofische en morele invalshoek. Oudste & Bruisende stad staat synoniem voor het goede leven met het bourgondische aanbod van de stad. Old city, young vibe is het overkoepelende thema waarmee Nijmegen zich profileert.

Logodesign

Om Old city, young vibe een krachtige uitstraling en herkenbaar gezicht te geven, lieten wij een logo ontwerpen wat breed kan worden ingezet, gepresenteerd in een kort, overzichtelijk huisstijlhandboek. Het is een combinatie van de huisstijlen van de gemeente Nijmegen en van Into Nijmegen, het bezoekersplatform voor iedereen die naar de stad toe wil en informatie zoekt over evenementen, cultuur, historie, shoppen en beleven.

Marketingcampagne

Vervolgens bedachten en ontwikkelden wij een marketingcampagne om de slogan breed te lanceren. Wegens de uitbraak van covid-19 pasten wij dit plan aan naar een campagne alleen gericht op de Nijmegenaren, en gaven wij marketingadvies over communiceren in coronatijd voor zowel gemeente Nijmegen als het Rijk van Nijmegen.

Introductie studenten

Tijdens de introductie week voor Radboud Universiteit hebben studenten op een leuke wijze kennis kunnen maken met IntoNijmegen, het citymarketingplatform van Nijmegen. Zo stond er een photobooth, en kregen ze een mok, flyer overhandigd en een totebag om het allemaal in mee te nemen. Alles onder het mom van: ‘…terwijl jij Nijmegen leert kennen, leren wij (de Nijmegenaren) jou ook graag kennen.

Briefkaarten

In een envelop met een boodschap van de burgemeester, werden huis aan huis drie briefkaarten verspreid met foto’s van Nijmegen en de slogan Old city, young vibe. Ook zijn de kaarten in winkels, musea en bibliotheken in de stad te vinden!

Winactie

‘Wat betekent Old City, Young Vibe voor jou?’ Deze vraag stelde wij via social media aan bewoners van Nijmegen en waren benieuwd wat Nijmegen in hun ogen zo bijzonder maakt.
Het antwoord van de gewonnen inzending:

Kleine ode aan 024 

Zondagochtend 6:50 
Het heeft iets magisch, dat rustigste uur in Nijmegen, daar waar iedere uitgaande student net is gaan slapen en de meeste mensen ervoor kiezen om nog lang niet wakker te worden.  
De zon hangt nog laag en door de stilte fiets ik naar hetzelfde ziekenhuis als waar ik 25 jaar geleden zelf geboren werd.  
Een van mijn patiënten heet mw. A. en haar accent verraadt dat ze uit Nijmegen komt. Later vertelt ze me over haar jeugd en dat ze “huir hele lefe ien ’t waoterkwertier gewoond heb”.  
Na mijn dienst fiets ik naar het waalstrandje. Daar sta ik met vriendinnen, ons gezicht in de zon en onze voeten in het water. Ik hou van dat waalstrandje en de kampvuurtjes die er zijn als de zon weer ondergaat. En niet alleen daarvan, maar ik hou ook van het rondje bruggen als ik ga hardlopen en de ijsjes die we na het fietsen altijd eten in Beek. Ik hou van het -voor even- verdwalen in de kleine straatjes van de benedenstad en ik hou van de bossen om door te mountainbiken. Ik hou van NEC (of zoals mw. A zou zeggen; Eniesee) en van alle trouwe supporters uit 080. Ik hou van de botanische tuin -waar als je goed kijkt-, je schildpadden ziet en ik hou van de lange Hezelstraat met al haar verborgen winkeltjes en kleine koffietentjes. Ik hou van de Kolping en hoe mensen daar in de voortuin zitten te bbq’en en ik hou van Oost met haar oude huizen en het rooie dorp waar m’n teamgenootjes van voetbal altijd vandaan kwamen. Ik hou van hoe ik als kind met m’n oma fossielen ging zoeken in het winkelcentrum van Dukenburg en ik hou van de Ooij en hoe het daar altijd vakantie lijkt te zijn. Ik hou van het uitzicht vanaf het Erasmusgebouw over heel Nijmegen en van de Vierdaagse door heel de stad. Ik hou van de pannenkoeken, die je zelfs varend kan eten en ik hou van de feestjes waar we eindelijk weer tot diep in de nacht door mogen dansen. Ik hou van de Kaaij in de zomer en van het schaatsen bij het Triavium in de winter. En nog het allermeest, hou ik van hoe het voelt als thuiskomen als ik via de waalbrug de stad binnenrijdt. 

De winnaar heeft genoten van een heerlijk luxe weekendje weg in eigen stad, inclusief een hotelarrangement met diner en ontbijt voor twee t.w.v. ruim €300 bij MANNA Nijmegen en €100 shop- en uitgaanstegoed met de lokale bon! De overige winnaars kregen 1 van de 8 lokale bonnen t.w.v. € 50,-

Citydressing

In het centrum van Nijmegen hingen aan het begin en einde van de winkelstraten spandoeken met de boodschap Welkom in Nijmegen – Old city, young vibe.

Ook de baniervlaggen kregen een nieuw ontwerp met de nieuwe stadsslogan. De driehoeksborden, te vinden aan bewegwijzeringspalen in het centrum, kregen tevens een nieuw ontwerp in dezelfde lijn, voor een herkenbaar beeld.

De bouwhekdoeken zijn dé manier om te zorgen voor een nette aankleding rondom een bouwplaats of evenementen locatie. Tevens zorgt het voor een beeldimpressie van de stad Nijmegen. Ook één van deze bouwhekdoeken lenen? Neem contact met ons op.